57 Varia předsedající: Kašák V., Zatloukal J. Jak potrkání krávou a covid zachránily pacientovi život (kazuistika) Kašák V. LERYMED, spol. s r. o., Oddělení respiračních nemocí, Praha Kazuistika popisuje koincidenci nepoznané závažné formy ischemické choroby srdeční (ICHS) a myxomu levé srdeční síně u pacienta s nově diagnostikovanou chronickou obstrukční plicní nemocí (CHOPN). Myxom byl odhalen při CT/HRCT hrudníku, které bylo původně indikováno pro suspekci na bronchogenní karcinom u celoživotního kuřáka. Ložiskový stín v pravém dolním laloku však byla jizva v plicním parenchymu po potrkání krávou před více než 30 lety, kdy pacient pracoval jako řezník na jatkách. Myxom a ICHS byly indikovány k srdečnímu chirurgickému výkonu. I ambulantní terénní pneumologická klinická praxe byla zvláště v první době covidové značně vychýlena od svého standardu. Na druhou stranu „vypnutí standardní medicíny“ paradoxně do několika dnů urychlilo diagnosticko‑terapeutický proces, který by jinak trval týdny až měsíce. Kazuistika demonstruje, jak je v diagnostickém procesu nesmírně důležitá rychlá a efektivní spolupráce pneumologa a radiodiagnostika. Ale pokud by pacienta před mnoha lety nepotrkala kráva, nebyl by důvod okamžitě provést CT hrudníku a nebyla by odhalena život ohrožující ICHS a myxom levé síně, tedy diagnózy, které obě vyžadovaly kardiochirurgický výkon na špičkovém pracovišti a jenž pacientovi zachránil život. Kreatívne cesty k závislosti Potrepčiaková S. Klinika pneumológie a ftizeológie, UNM a JLF UK Martin Celosvetová prevalencia fajčenia od roku 2007 postupne klesá. V súčasnosti fajčí približne 1,1 miliardy ľudí vo veku viac ako 15 rokov. Paradoxným javom ale je, že prevalencia užívania tabaku medzi mladými ľuďmi vo svete sa buď zvyšuje, alebo nemení. Príčinou je užívanie nových foriem tabaku a nikotínu, na ktoré sa nevzťahujú regulácie a spoločnosť nemá o nich takmer žiadne informácie. Celosvetovo je odhadovaný počet mladých ľudí vo veku 13 až 15 rokov, ktorí fajčia cigarety alebo používajú bezdymové tabakové výrobky približne 50 miliónov. Firmy, ktoré vyrábajú, alebo predávajú tabakové výrobky, veľmi racionálne vyhodnotili, že si potrebujú vychovať ďalšie generácie fajčiarov a preto sa zameriavajú práve na tieto produkty. Ich marketing je agresívny a príťažlivý a navodzuje zdanie, že tieto výrobky nie sú škodlivé alebo dokonca, že pomáhajú bojovať proti pandémii fajčiarov cigariet. Opak je však pravdou. SOBOTA / 1. 10. 2022 / 12.45–14.00 hod. 30. MORAVSKOSLEZSKÉ PNEUMOLOGICKÉ DNY 30. 9.–1. 10. 2022 ABSTRAKTA
RkJQdWJsaXNoZXIy NDA4Mjc=