OFTALMOLOGIE pro praxi / 2019

30  |  www.solen.cz příp. i cvičení zrakové percepce viz níže. Pokud se ani takto konvergentní souhyb nedaří, lékař nasadí antikorekci. 6. Amblyopie a anizometropie – v kombi- naci s poruchou JBV mohou také vést k potížím s učením. Oční lékař nasadí vhodnou korekci a naplánuje pleoptická či/a ortoptická cvičení (3). Ortoptické vyšetření Častou příčinou poruchy zrakové percepce jsou zmíněné poruchy JBV. Často se s již zmíně- nými vadami kombinují (6). Oční lékař provede základní vyšetření – primární postavení, hybnost očí, krycí test (KT) do dálky i blízka, příp. akcen- tovaný krycí test AKT a poté KS. Velmi často se odhalí porucha KS, která je častou a někdy i jedinou příčinou těchto obtíží . Dále lékař pro- vede základní binokulární testy – Schoberův test a Worthův test (obrázek 3, obrázky 4a, b), dále test Titmusův (příp. Randotův) (obrázek 5a, b) na zjištění hloubky stereopse a jiné. Z těchto základních testů lze poruchu JBV odhalit. Aby se poruchy binokulárního vidění vyloučily, je však vhodné podrobnější ortoptické vyšetření např. na synoptoforu (troposkopu), neboť teprve na přístrojích mohou být poruchy JBV potvrzeny. Ortoptista dále vyšetří pacienta na zmíněných přístrojích (synoptoforu, cheiroskopu, konvergo- metru ad.) a doporučí další postup (při poruše JBV doporučeno ortoptické vyšetření, při poruše konvergentního souhybu doporučeno cvičení konvergence ad.). Vyšetření ve školském poradenském zařízení – ŠPZ (PPP a SPC) Pro úplnost je nutné ještě zmínit zkříženou lateralitu a specifické poruchy učení, které jsou v rukách ŠPZ. Zde může být odhalena např. porucha zrakového vnímání, zkřížená lateralita a specifické poruchy učení a jiné. Lateralita je přednostní užívání jednoho z párových orgánů pohybových či smyslových. Souhlasná lateralita je shodná dominance kon- četiny a smyslového orgánu (pravá ruka a pravé oko, levá ruka a levé oko). Zkřížená lateralita je opak – pravé oko a levá ruka nebo levá ruka a pravé oko. Při ní je dráha od viděného ke zpra- covanému o něco složitější, a to může způsobo- vat potíže ve škole a v prostorové orientaci. Může se projevovat právě poruchou čtení a psaní, pro- blémy ve zrakovém rozlišování písmen, které vy- padají stejně, jsou ale zrcadlově obrácené – b/d, s/z. Děti bývají pomalejší, mohou mít potíže při opisu či přepisu. U některých dětí se ale potíže nemusí objevit (7). Diagnóza zkřížené laterality je v rukou odborníků ŠPZ, ale i oční lékař ji může diagnostikovat. Postup je následující. Zjistíme si, zda je dítě pravák či levák. Používáme obdélní- kový papír s vystřihnutým kruhem uprostřed velikosti např. padesátikorunové mince. Dítě papír chytí oběma rukama před sebou a bude oběma očima koukat na menší předmět umís- těný cca 2 metry před ním. Následně zakryjeme pravé a poté levé oko, dítě nesmí hýbat rukama, jakmile předmět zmizí či se posune – jde o ve- doucí oko. Př. 1. – dítě je levák, zakryjeme pravé oko, předmět vidí, zakryjeme-li levé oko, obraz zmizí. Tedy levá ruka, vedoucí oko levé. Nejde o zkříženou lateralitu. Př. 2. – dítě je pravák, za- kryjeme pravé oko, předmět vidí, zakryjeme-li levé oko, obraz zmizí. Tedy pravá ruka, vedoucí oko levé. Jde o zkříženou lateralitu. Se zkříženou lateralitou se dá naučit pracovat, vytrénovat ty oblasti, které dělají problém – doporučují se cvičení zrakové percepce dle speciálního peda- goga/psychologa. Také existuje cvičení zrakové percepce na přístrojích. Tato cvičení se provádějí podobně jako ortoptická cvičení. Zkříženou la- teralitu nelze vyléčit, ale touto podporou lze zlepšit rychlost přenosu informací a dětem to ulehčí důležitá první léta ve škole pro nácvik těch nejdůležitějších základních dovedností. Specifické poruchy učení (SPU) – pro na- še účely je problémem především dyslexie – porucha osvojování čtecích dovedností, dys­ grafie – porucha osvojování psacích doved- ností, příp. dysortografie – porucha osvojování pravopisných pravidel, dyskalkulie – porucha matematických dovedností ad. Specifické poru- chy učení jsou popisované u cca u 6–8 % dětí, je to heterogenní skupina, mají specifické příči- ny i obraz. Často se kombinují s vadami výše uvedenými, a proto je doporučené u všech těchto dětí komplexní oční vyšetření a ortop- Obr. 3.  Schoberův test Obr. 4a.  Worthův test doblízka Obr. 4b.  Worthův test do dálky

RkJQdWJsaXNoZXIy NDA4Mjc=