OFTALMOLOGIE pro praxi / 2019
SOLEN | 31 tické vyšetření (8). Specifické poruchy učení vznikají na podkladě dysfunkcí CNS. Popisované příčiny jsou genetika, kognitivní příčiny – po- ruchy zrakové a sluchové percepce , poruchy paměti, poruchy řeči a porucha automatizace. Nutno upozornit, že specifické poruchy škol- ních dovedností (čtení, psaní, počítání) jsou zařazené v 10. revizi Mezinárodní klasifikace nemocí z roku 1992 do skupin poruch psy- chického vývoje v kategorii F80–89 . Dyslexie je nejčastější z těchto vad. Vyznačuje se obtí- žemi s dekódováním, plynulým rozpoznáváním slov, rychlým automatickým pojmenováním a/nebo čtením s porozuměním. Tyto obtíže obvykle vyplývají z deficitu ve fonologické slož- ce jazyka, který ztěžuje použití abecedního kódu k dekódování psaného slova. K dosaže- ní nejlepšího možného výsledku je nezbytná včasná diagnóza a léčba. Dítě má problémy s rozpoznáním a zapamatováním si jednotli- vých písmen, rozlišováním tvarově podobných písmen, čtení je pomalé, nesprávné, často se vyskytuje tzv. dvojí čtení – tiché předčítání před jeho vyslovením, problémy s porozuměním textu (9, 10, 12). Dle studií Wahlberg-Ramsay a kol. jsou nálezy binokulárních poruch u dětí s dyslexií výsledkem fonologického deficitu dyslexie a nejsou základní příčinou dyslexie (11). Dysgrafie se projevuje neschopností napodo- bit tvar písmene, písmo je těžkopádné, neob- ratné, nečitelné, mění se výška písmen, psaní je pomalé, vyžaduje zvýšené úsilí. Nápravné programy by měly zahrnovat zvláštní instrukce v oblasti dekódování, plynulosti rozpoznávání slov, slovní zásoby a porozumění (7). Většina programů zahrnuje denní intenzivní individuální výuku, která výslovně učí fonema- tické uvědomění. Reedukace, rozvoj porušených či nevyvinutých funkcí je poté v rukou zmíně- ného speciálního pedagoga či psychologa (7). Reedukace specifických poruch učení jsou sou- částí tzv. podpůrných opatření, která poskytu- je škola na základě doporučení ŠPZ. Aby byla podpůrná opatření co nejúčinnější, potřebuje mít poradenský pracovník k dispozici zprávu od lékaře s přesnou diagnózou. Kazuistiky Kazuistika 1 – Hypermetropie Dívka, věk 8 let, přichází s maminkou k oční- mu vyšetření pro časté bolesti hlavy, odeslána z pedagogicko-psychologické poradny pro po- tíže se čtením a psaním, kde potvrzena zkřížená lateralita, chodí do 2. třídy základní školy. Alergie neudána, s ničím se neléčí. Pochází z dvojčat, porod císařským řezem v 35. týdnu, jinak zdravá. V rodině nosí brýle jen sestřenice. Vyšetření ve ŠPZ: vedoucí oko levé, pravák – zkřížená lateralita. Oční vyšetření: zraková ostrost byla mono- kulárně naturálně 1,0 částečně na obou očích, po korekci +0,5D zraková ostrost 1,0 monoku- lárně na obou očích. S +1,0D je vidění subjek- tivně horší na obou očích. Čtení na obou očích zvládne částečně, Jaegrovo číslo 1,0 oběma očima, s +0,5D i +1,0D přečte dobře Jaegrovo číslo 1,0. Normální nitrooční tenze oboustranně. Primární postavení paralelní do dálky i do blízka, konvergentní souhyb vybaven, hybnost bulbů volná všemi směry, krycí test i akcentovaný kry- cí test bez vyrovnávacího pohybu. Vyšetření předního segmentu v normě, vyšetření očního pozadí v arteficiální mydriáze v normě, bez pa- tologie. V cykloplegii (1% Cyclogyl) refrakce na obou očích +1,75D. Základní binokulární testy: Worthův test – 4 světla, Schoberův test ortoforie, Titmusův test 20´´ v normě. Ortoptický status: vyšetření binokulár- ních funkcí: Troposkop – 0 st., superpozici udá- vá, fúze plně, stereopse vybavena, šířka fúze Obr. 5a. Titmusův test Obr. 5b. Titmusův test – výsledky
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NDA4Mjc=