OFTALMOLOGIE pro praxi / 2019

32  |  www.solen.cz v rozmezí +10 až -5 st., cheiroskop – ortoforie, stereoskop – spojí, udrží po celé délce lišty. Diagnóza: byla zjištěna hypermetropia latens oboustranně (očním vyšetřením), zkří- žená lateralita (vyšetřením ve ŠPZ) a  cefalea . Ortoptické vyšetření bylo bez patologie. Léčba: dívce jsme doporučili brýle na obě oči s +0,5D na vyučovací hodinu – na tabuli, i čtení a psaní. Kontrola doporučená za ½ roku. Doporučená cvičení zrakové percepce. Komentář: u dívky byla zjištěná hypermet- ropie, která vedla až k cefalee, a zkřížená laterali- ta. Proto jsme doporučili slabé spojky a cvičení zrakové percepce. Kazuistika 2 – Esoforia Chlapec, věk 8 let, přichází s maminkou k očnímu vyšetření pro potíže při čtení, psaní a nyní i časté bolesti hlavy. Chlapec chodí do 2. třídy základní školy. Alergii neudává, má celiakii. V rodinné anamnéze maminka nosila brýle od 4 let, má astigmatismus. Oční vyšetření: zraková ostrost byla 0,8 částečně na pravém oku, na levém oku 1,0 čás- tečně naturálně. Čtení na pravém oku odpovídá částečně Jaegrovu číslu 1,0, na levém oku zvlád- ne Jaegrovo číslo 1,0. Normální nitrooční tenze oboustranně. Primární postavení paralelní do dálky i do blízka, konvergentní souhyb vybaven, hybnost bulbů volná všemi směry, krycí test s vyrovnávacím pohybem z „eso” postavení na obou očích. Vyšetření předního segmentu v normě, vyšetření očního pozadí v arteficiální mydriáze v normě, bez patologie. V cykloplegii (1% Cyclogyl) refrakce na pravém oku +0,75 = -0,5/119, na levém oku +0,75D. Základní binoku- lární testy: Worthův test – 5 světel, Schoberův test – v eso, Titmusův test 100´´. Vyšetření ve ŠPZ: zatím neproběhlo, ob- jednán. Ortoptický status: troposkop +10, cheiro- skop – esoforie, stereoskop – obrazy nespojí. Diagnóza: byla zjištěna hypermetropia oboustranně (očním vyšetřením), esoforia oboustranně, porucha JBV (očním a ortoptic- kým vyšetřením), cefalea . Léčba: pacientovi jsme nasadili brýle na pravé oko +0,75 = -0,5/120, na levé oko +0,75D, po návyku doporučené nosit brýle celodenně, kontrola doporučená za 2–3 měsíce, v plánu budou ortoptická cvičení nejlépe v kombinaci s cvičením zrakové percepce. Komentář: u chlapce bylo zjištěno intermi- tentní šilhání dovnitř (esoforie), s poruchou JBV a dalekozrakostí. Toto vše se projevovalo aste- nopickými obtížemi (poruchy visu a bolestmi hlavy) a následnými potížemi ve škole. Kazuistika 3 – Porucha konvergentního souhybu Dívka, věk 7 let, přichází k očnímu vyšetření s babičkou – pro bolesti hlavy, občas se jí roz- mazávají písmenka na dálku i čtení, čte pomalu. Alergii neudává, je celkově zdravá, v rodinné anamnéze nosí brýle do dálky jen babička. Vyšetření ve ŠPZ: pravák, vedoucí oko levé – zkřížená lateralita. Oční vyšetření: zraková ostrost by- la oboustranně monokulárně 1,0. Čtení na pravém oku odpovídá Jaegrovu číslu 1,0 oboustranně. Primární postavení paralelní – do dálky i do blízka, konvergentní souhyb na pravém oku vázne , hybnost bulbů volná všemi směry, krycí test s vyrovnávacím pohy- bem z „exo” na obou očích . Základní binoku- lární testy: Schoberův test v normě, Worthův test 4 světla, Titmusův test částečně. Vyšetření předního segmentu v normě, vyšetření oční- ho pozadí v arteficiální mydriáze v normě, bez patologie. V cykloplegii (1% Cyclogyl) refrakce na obou očích +0,25. Ortoptický status: troposkop -15, stereo- skop – obrazy nespojí, cheiroskop – exoforie. Diagnóza: porucha konvergentního souhybu na pravém oku (očním vyšetřením), porucha JBV (očním vyšetřením i ortoptickým rozborem), potvrzena zkřížená lateralita (vy- šetřením ve ŠPZ). Léčba: zatím antikorekce nenasazena, doma cvičit 2–3× za sebou konvergentní souhyb – KS obou očí, kontrola doporučená s odstupem 2–3 měsíců, příp. poté lze naplánovat ortoptická cvičení a cvičení zrakové percepce pro poruchu konvergentního souhybu a k nácviku a posílení JBV. Závěr K dětem v mladším školním věku s potížemi s učením by se mělo přistupovat komplexněji, oční lékaři by se měli snažit tento problém řešit stejně, jako když řeší jiné mezioborové diagnó- zy. Po řádné anamnéze (s důrazem na potíže s učením) a očním vyšetření včetně změření refrakce v cykloplegii by se mělo doplnit či doporučit ortoptické vyšetření a s ortoptistou spolupracovat. Důležitá je spolupráce se škol- skými poradenskými zařízeními alespoň for- mou vyhotovení zpráv z vyšetření a jejich pře- dání rodičům, ať již poradnu navštívili či jim byla očním lékařem doporučena. Poradenskému zařízení tak pomůžeme nastavit vhodná pod- půrná opatření ve výuce včetně nápravných cvičení, a tím pomůžeme dítěti zvládat potřeb- né školní dovednosti. LITERATURA 1. Gerinec A. Detská oftalmológia. Turany: Osveta 2005: 592 s. 2. Quaid P, Simpson T. Association between reading speed, cycloplegic refractive error, and oculomotor function in rea- ding disabled children versus controls. Graefes Arch Clin Exp Ophthalmol. 2013; 251(1): 169–187. 3. Birch E, Kelly KR. Pediatric ophthalmology and childhood reading difficulties: Amblyopia and slow reading. J AAPOS. 2017; 21(6): 442–444. 4. Phillips P. Pediatric ophthalmology and childhood reading difficulties: Convergence insufficiency: relationship to reading and academic performance. J AAPOS. 2017; 21(6): 444–446.e1. 5. Triieu LH, Lavrich J. Current concepts in convergence in- sufficiency. Curr Opin Ophthalmol. 2018; 29(5): 401–406. 6. Hussaindeen JR, Shah P, Ramani KK, Ramanujan L. Efficacy of vision therapy in children with learning disability and asso- ciated binocular vision anomalies. J Optom. 2018; 11(1): 40–48. 7. Bednářová J. Rozvoj grafomotoriky. Praha: Computer Pre- ss, 2006, 80 s. 8. Feizabadi ME, Jafarzadehpur E, Akrami M. Accommodati- on, Convergence, and Stereopsis in Dyslexic Schoolchildren. Middle East Afr J Ophthalmol. 2018; 25(1): 14–18. 9. Jošt J. Čtení a dyslexie. Praha: Grada, 2011, 384 s. 10. Krejčová L. Dyslexie. Praha: Grada, 2019, 248 s. 11. Wahlberg-Rammsay M, NordstromM, Salkoc J, Brautaset R. Evaluation of aspects of binocular vision in children with dyslexia. Strabismus. 2012; 20(4): 139–144. 12. Zelinková O. Poruchy učení. Praha: Portál, 2015, 263 s.

RkJQdWJsaXNoZXIy NDA4Mjc=