Oftalmologie pro praxi 2020
SOLEN | 41 Funkční důsledky centrálních poruch zrakového vnímání PaedDr. Markéta Skalická Centrum zrakových vad, FN Motol, Praha EDA cz, z. ú., Praha Článek je věnovaný nejčastějším projevům centrálních poruch zrakového vnímání a jejich dopadům na praktické uplatnění zejmé- na dětí v jejich učení a každodenní praxi. Věnuje se problematice z pohledu zrakového terapeuta. Centrální poruchy zrakového vnímání (CVI) jsou problematikoumezioborovou, zahrnují diagnostiku oftalmologickou, zrakového terapeuta, ortoptisty, optomet- risty, dětského či praktického lékaře, vývojového psychologa, neuropsychologa, neurologa, případně onkologa, neurochirurga. Přestože často oko zůstává nepostiženo, dítě či dospělý prožívá problémy s orientací v prostoru, odhadem vzdálenosti, pozná- vánímmísta, předmětů, osob, grafických znaků. Postižení má dopad na jejich schopnosti učení se novým dovednostem, sociální kontakty, zapojení do aktivit ve skupině vrstevníků, ve škole, v zaměstnání. Včasnou diagnostikou lze předejít mnoha obtížím ve vývoji dítěte, v jeho socializaci. Stejně tak u dospělých po traumatu či cévní mozkové příhodě lze rehabilitací významně pomoci k obnově některých funkcí a k nácviku kompenzačních technik. Klíčová slova: centrální porucha zrakového vnímání, diagnostika, rehabilitace. Functional consequences of central visual impairment The article is devoted to the most commonmanifestations of central visual perception disorders and their effects on children´s learn- ing and daily practice. We deal with the issue from the perspective of a low vision therapist. Central disorders of visual percep- tion (CVI, central visual impairment, cerebral visual imparment, cortical visual imparment) are interdisciplinary issues, including ophthalmological diagnostics, low vision therapist, orthoptist, optometrist, pediatrician or general practitioner, developmental psychologist, neuropsychologist, neurologist, or oncologist, neurosurgeon. Although often the eye remains unaffected, a child or adult experiences problems with orientation in space, estimating distance, recognizing a place, objects, people, graphic char- acters. It has an impact on their ability to learn new skills, social contacts, involvement in activities in a group of peers, at school, at work. Early diagnosis can prevent many difficulties in a child's development, socialization, as well as in adults after trauma or stroke, rehabilitation can significantly help to restore some functions and practice compensatory techniques. Key words: central disorder of visual perception, diagnostics, rehabilitation. Centrální postižení zrakového vnímání Centrální postižení zraku lze charakterizo- vat jako dočasné či trvalé poškození na úrovni zrakových drah a zrakových center v mozku. Nejde o postižení vlastního oka, ale z funkč- ního hlediska mozek nedokáže pochopit a interpretovat, co oko vidí. Stupeň postiže- ní odpovídá míře postižení a jeho lokalizaci v centrálním nervovém systému. Důležitá je i doba, kdy k postižení došlo. Míra postižení zrakových funkcí se pohybuje od úplné nevi- domosti až po mírné či specifické problémy zrakové percepce. V odborné literatuře se setkáváme s ang- lickým pojmem cerebral či někde také cortical visual impairment, zkratka CVI. Také je možné se setkat s pojmem neurological visual impair- ment NVI. U některých dětí dochází vlivem zrání mozkových struktur k úpravě příznaků, pak se u nich hovoří o opožděném zrání zra- KORESPONDENČNÍ ADRESA AUTORA: PaedDr. Markéta Skalická, marketa.skalicka@eda.cz Centrum zrakových vad, FN Motol, V Úvalu 84/1, 150 06 Praha 5 Článek přijat redakcí: 15. 8. 2020 Článek přijat k publikaci: 12. 10. 2020
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NDA4Mjc=