ABSTRAKTA – 28. konference Duševní zdraví mládeže

8 PÁTEK / 25. 6. 2021 / 11.10–12.40 hod. a lépe se učit novým dovednostem. Aktivně sportující chlapce v týmech FC Hradec Králové a Dukla Praha (fotbal) a HTA Telč (hokej) ve věku 10–15 let (n = 169) jsme náhodně rozdělili do dvou skupin – intervenovanou (n = 82) a kontrolní. U všech jsme v období od října 2019 do června 2020 provedli 3 analýzy tělesného složení bioimpedančním analyzátorem InBody S10 a na začátku a na konci odebrali omega 3 index z kapky krve z prstu (OmegaQuant). Současně všichni na začátku a konci studie prošli psychologickými testy k posouzení jejich schopnosti soustředit se, krátkodobé paměti, psychomotorického tempa a odolnosti vůči rušivým vlivům pomocí Bourdonova a Stroopova testu a Rey‑Osterriethovy komplexní figury. Po vstupních testech a vyšetřeních byli dětští sportovci v intervenované skupině poučeni o užívání vitaminového doplňku s rybími tuky a vitaminem D. Sportovci v kontrolní skupině žádný doplněk stravy neobdrželi a byli poučeni o dodržování stále stejného režimu, jaký měli na začátku studie. Protože studie probíhala do června 2020, byl počet chlapců, kteří dokončili studii výrazně ovlivněn situací způ‑ sobenou podmínkami pandemie covid-19. U intervenované skupiny (82 chlapců) došlo nejen ke zvýšení omega 3 indexu, ale také ke zlepšení zlepšení v psycho‑ motorických testech ve srovnání se skupinou kontrolní (39 chlapců). LITERATURA 1. Cooper RE, Tye C. The effect of omega-3 polyunsaturated fatty acid supplemen- tation on emotional dysregulation, oppositional behaviour and conduct problems in ADHD: A systematic review and meta‑analysis. J Affect Disord. 2016. 2. Fontes et al. Red Blood Cell Fatty Acids and Biomarkers of Inflammation: A Cross­ ‑sectional Study in a Community‑based Cohort. Atherosclerosis. 2015. 3. Kuratko CN, Barrett EC. The relationship of docosahexaenoic acid (DHA) with learning and behavior in healthy children: a review. Nutrients. 2013. 4. von Schacky C, Harris WS. Cardiovascular benefits of omega-3 fatty acids. Cardio Res. 2007. Využití aplikované behaviorální analýzy při intervenci u dítěte s poruchou autistického spektra doc. PhDr. Karel Pančocha, M.Sc., Ph.D. 1 , Mgr. Kateřina Chrapková, BCBA 2 1 Centrum aplikované behaviorální analýzy, Masarykova univerzita, Brno 2 Behaviorálně intervenční centrum ABA strategie, s. r. o., Praha Mezi doporučené postupy psychiatrické péče Psychiatrické společnosti ČLS JEP u autismu patří intervence založené na aplikované behaviorální analýze (ABA) (1). Komprehenzivní behaviorální programy mohou zmírnit jádrové symptomy autismu, a tím zlepšit kvalitu života pacienta a cele jeho rodiny (2). Laická veřejnost i někteří odborníci vnímají ABA jako „jednu z metod“ terapie autismu. Jak ovšem uvádí např. Keenan a Dillenburger (3), jedná se o tzv. „ka‑ tegorizační chybu“ (category mistake), k níž dochází, když se s předmětem či pojmem patřícím do jedné kategorie zachází tak, jako by patřil do kategorie jiného typu (4). Aplikovaná behaviorální analýza je ve skutečnosti samostat‑ nou vědní disciplínou, ze které vychází řada programů, metod a technik, které jsou prakticky využitelné v mnoha oblastech lidské činnosti, mimo jiné při in‑ tervencích u PAS. Aplikovanou behaviorální analýzu proto nelze zařadit mezi 28. KONFERENCE DUŠEVNÍ ZDRAVÍ MLÁDEŽE 25. 6. 2021 / ON-LINE ABSTRAKTA

RkJQdWJsaXNoZXIy NDA4Mjc=