ABSTRAKTA – 28. konference Duševní zdraví mládeže

9 PÁTEK / 25. 6. 2021 / 11.10–12.40 hod. dílčí edukační nebo intervenční programy, jako je např. TEACCH program nebo Early Start Denver Model. Současná aplikovaná behaviorální analýza přináší do praxe desítky na dů‑ kazech založených postupů pro tvorbu nových dovedností a systematickou redukci problémového chování u dětí s neurovývojovými poruchami. Klíčovou roli v intervenci hrají věk dítěte při zahájení intervence, celková časová dotace, intenzivní spolupráce a zapojení rodiny dítěte, integrita postupů a odbornost personálu. Dostupnost profesionálních behaviorálně analytických služeb je však v České republice aktuálně velice omezená a počet osob indikovatelných k intervenci mnohonásobně převyšuje možnosti odborníků (5). Tento příspěvek přináší základní informace o aplikované behaviorální analý‑ ze jako vědní disciplíně, možnostech využití ABA programů při behaviorálních intervencích u dětí s PAS a zaměřuje se specificky na možnosti podpory rozvoje komunikace – verbálního chování a sociálních dovedností. Představena bude videokazuistika dítěte, kterému je poskytována komplexní raná intenzivní be‑ haviorální intervence (EIBI) vedená behaviorálním analytikem – nelékařským zdravotnickým pracovníkem. LITERATURA 1. Thorová K, Hrdlička M. Behaviorální a psychoterapeutické intervence u autis- mu. In: Anders M, Uhlíková P, Doubek P. Doporučené postupy psychiatrické péče 2018 Psychiatrické společnosti ČLS JEP. Česká psychiatrická společnost, z.s. 2018. Dostupné z: https://postupy‑pece.psychiatrie.cz/specialni‑psychiatrie/f8 detska- ‑psychiatrie‑ii‑autismus/intervence‑u‑autismu. 2. Dawson G, Zanolli K. Early intervention and brain plasticity in autism. In: Novartis Foundation. Autism: Neural basis and treatment possibilities. John Willey & Sons Ltd; 2003: 266–288. 3. Keenan M, Dillenburger K. When all you have is a hammer: RCTs and hegemony in science. Research in Autism Spectrum Disorders 2011; 5(1): s. 1–13. 4. Ryle G. The concept of mind. The University of Chicago Press, Chicago, IL 1949. 5. Krsička D, Pančocha K, Trellová I. Význam edukace rodičů v kazuistice behavi- orální intervence problémového chování u tříleté dívky s poruchou autistického spektra. Štúdie zo špeciálnej pedagogik., 2020; 9(1): 34–47. 28. KONFERENCE DUŠEVNÍ ZDRAVÍ MLÁDEŽE 25. 6. 2021 / ON-LINE ABSTRAKTA

RkJQdWJsaXNoZXIy NDA4Mjc=